Peliviikko on pelikasvatuksen teemaviikko, jonka tavoitteena on rakentaa positiivista pelikulttuuria ja vähentää pelaamiseen ja pelaajiin liittyviä ennakkoluuloja. Pelaaminen on suosittu, hyödyllinen ja hauska harrastus, joka sopii kaikenikäsille ja on parhaimmillaan sukupolvia ja eri kansallisuuksia yhdistävää toimintaa. Peliviikkoa vietetään perinteisesti marraskuulla, jolloin myös Kannuksen kirjasto järjestää aiheeseen liittyvää ohjelmaa.

 

Peliviikko 5.-11.11.2018

MA-PE:
Kirjaston pakopeli
Onnistuuko ryhmäsi löytämään professorin kadonneen passin? Lue tarkemmat tiedot pakopelistä ohjelman alapuolelta ja varaa tunnin peliaika kirjastosta!

TO 8.11. 17.30-19:
Nostalgiapeli-ilta ja koronaturnaus
Tule kokeilemaan taitojasi koronassa! Voittaja osallistuu Peliviikon palkintojen arvontaan. Turnauksen lisäksi ohjelmassa on vapaata pelailua.

KOKO VIIKKO:
Etsimistehtävä perheen pienimmille
Kirjaston hyllyihin on eksynyt joukko peliaiheisia hahmoja ja esineitä, jotka täytyisi löytää. Luvassa pieni löytöpalkkio!

LISÄKSI:
Peliaiheinen näyttely

 

Kirjaston pakopeli

Höpsähtänyt ja lievästi vainoharhainen kirjallisuustieteen professori Ambrosius Gustavus Hektori von Kurkikorpi on lähdössä kauan odottamalleen matkalle Barcelonaan. Taksi lentokentälle lähtee tunnin kuluttua, mutta professorin passi on kadoksissa! Auta professoriparkaa löytämään passi, että hän ehtii ajoissa lentokentälle ennen koneen lähtöä!

Pakopeli on älyllinen haaste, jonka ratkomiseen ei tarvita fyysistä voimaa. Usein pakopeleissä yritetään päästä pois lukitusta huoneesta, mutta myös erilaisten esineiden etsiminen on tavallista. Ratkaisu löytyy esimerkiksi etsimällä avaimia sekä ratkomalla koodeja ja arvoituksia. Pakopelin ratkaisemiseen vaaditaan tiimityötä, kommunikointia, järjestelmällisyyttä ja hyviä hoksottimia. Kirjaston pakopeli on tarkoitettu pakopeliharrastuksen alkuvaiheessa oleville pelaajille ja se sopii noin 10-vuotiaasta ylöspäin. Pelaajia ei lukita huoneeseen, joten pattitilanteessa pääsee tarvittaessa kysymään vinkkejä henkilökunnalta.

Kokoa noin 2-5 hengen porukka, ja tule kokeilemaan kirjaston pakopeliä! Aikaa ratkaisemiseen on siis tasan 60 minuuttia. Peliajan voi varata joko kirjastosta, puhelimitse tai sähköpostilla. Sääntöjen läpikäymistä varten ryhmän täytyy olla kirjastossa valmiina 10 minuuttia ennen varatun peliajan alkamista.